onsdag 6 juli 2011

Hemma igen och frågesport

Hemma igen. Det är kallare här och mindre folk. Fast det fortfarande känns lite främmande är det så hemma. När vi var i Siem Reap var det hela ens varande/verklighet. 12 timmars flygresa och några timmar i den egna sängen senare har den Siem Reapiska verkligheten börjat skapats om till minnen. Så vad vill jag minnas? De mörka varma kvällarna, mötena med våra lärare, lyxen i att under nästan tre hela veckor få ägna sig helt åt en enda fråga; Hur ska vi kunna arbeta på bästa möjliga sätt med våra lärare? Inga middagar ska lagas, inga frågor om andra aspekt av arbetet eller vardagen som tränger sig på, bara detta enda, att få till mötet med 20 lärare från en annan skolverklighet än den jag är van med. Jag hoppas att de lärde sig något av att arbeta med oss. Jag vet att jag lärde mig. Jag fick träna på att hitta gemensamma mötesplatser där nya möjligheter kan skapas. Jag lärde mig igen att släppa formarna men värna om grundtankarna som även de faktiskt förändrades. Av de tre huvudområden som våra lärare lyfte fram som de viktiga erfarenhetsområdena i arbetet med storyline (imagination, teamwork and learning by doing) ska jag särskild ta med mig imagination till Södertälje och arbetet med normer. Jag tror att det kan öppna dörrar, hur och till vad vet jag inte ännu. Det är nog också något jag tar med mig, vikten av att bevara nyfikenheten på andra och inte minst på mig själv och beredskapen att hitta nya vägar.
FRÅGESPORT
När Ingela och jag för snart tre veckor sedan satt i bussen på väg från Bangkok till Siem Reap såg vi många vita "grejer" längs med vägen och på risfälten. Några var också precis vid infarten till husen, där postlådan brukar stå. Grejen var en vit liten "bassäng" med lite vatten i botten och en slags vägg som ibland var uppfälld och i bland var ihoprullad. Se på bilden för bättre beskrivning. Chauffören förstod inte vad vi frågade efter så under två veckor har vi funderat och skapat många alternativa användningsområden för "grejerna". På vägen hem fick vi äntligen veta vad de användes till och svaret var långt från våra förslag. Nu tänkte vi att ni skulle få vara med och gissa vad föremålet på bilderna används till. Tydligen har kommentarfunktionen på vår blogg inte fungerat som den ska så om den fortfarande inte fungerar skriv ditt förslag till antingen Ingela ingela@ingelanetz.se eller till mig v.havia@bredband.net . Alla förslag på användningsområden publiceras och självfallet kommer vi också berätta hur det vanligtvis används i Kambodja. Ha en skön sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar