onsdag 29 juni 2011

Från fruktstund till högtidsstund

"Jag känner mig som en frukt", sa jag i bilen på väg till Teachers Training college i morse. Jag var trött och tom i huvudet, tyckte inte att jag kunde producera en enda klok tanke. Men jag ville ändå hellre vara en frukt än en "grönsak". Sötare, liksom ;o)
Så jag hade en liten fruktstund. Glodde ut genom fönstret och tänkte på absolut ingenting.
Men naturligtvis kom energin tillbaka när vi kliver in i vårt klassrum. Det är 15 minuter innan workshopen ska börja, och nästan alla deltagare är redan på plats, ivrigt fixande in i det sista med sina presentationer inför vårt planerade "Village meeting" i Vivingela village (alla har väldigt kul åt namnet vi valt på vår Storylineby).

Det blev en av de absolut bästa stunderna på hela workshopen! Engagemanget och glädjen hos alla deltagare när de presenterade sina projektförslag, argumenterade, förklarade och försvarade var fullständigt totalt! Vi skrattade så vi tjöt när Tun Suvan (en lång mager man i 40-årsåldern) med stort allvar förklarade ungdomsgruppens förslag att köpa in cyklar för 600 dollar med orden "-vi är unga, ni måste förstå att vi kanske inte alltid tänker så rationellt!"
Jag kände en sådan lycka över att alla plötsligt utan några som helst problem kunde kliva in i sin karaktär och identifiera sig med en annan person och dennes förutsättningar. Vi lyckades!!!
Det sista vi gjorde på workshopen idag var att iscensätta ett högtidligt val där varje bybo i Vivingela village (utom stackars Tun Suvan vars karaktär är 13 år - alla var helt överens om att "demos" i det här fallet skulle vara bybor över 18 år) fick rösta på sin favorit av de tre projektförslagen. En och en fick de komma in i rummet och avlägga sin röst. Vivi agerade dörrvakt med stor auktoritet, vilket föranledde vår tolk Sam Oeurn att fundera en lång stund över varför både kvinnor och män i Sverige är så stora att de alla ser ut som "gangsters"!
En fantastisk dag på jobbet, helt enkelt, och eftermiddagen ska vi ägna åt att sätta ihop ett bildspel med bilder från vår workshop och att börja förbereda de "storyline-kit" som varje deltagare ska få på fredag morgon i samband med diplomutdelningen. Vi ska köpa saxar, limstift, tejp och färgade papper. Till dessa gåvor har alla ni som skänkt pengar till TAB bidragit, så tack!! Vi kan garantera att materialet kommer i rätt händer och till stor nytta!

1 kommentar: