måndag 13 juni 2011

Vad är demokrati?

Vi reser till Kambodja på onsdag och hela morgondagen är full med arbete i Södertälje. Jag har inte packat än, men tröstar mig med att har jag bara pass, pengar och biljett så ordnar sig allt.
I mitt huvud snurrar tankar om demokrati. Den fantastiska tanken att vi alla har rätt att på olika sätt delta i de beslut som i sin tur påverkar våra liv. Där sitter jag nu och tänker kring vad detta kräver av friheter, kunskaper och förmågor hos individen och i samhället. Det ska bli så spännande att få undersöka detta med våra deltagare som lever i en så ung demokrati.
Andra dagen vi är där ska ägnas åt demokratitemat innan vi går in i själva storylinen. Jag arbetar med föreläsningar som både ska ge grundkunskaper och förhoppningsvis öppna för diskussioner. Just nu försöker jag förhålla mig till min föreställning om att kambodjaner inte tycker om att diskutera. Det ska bli spännande att ta reda på om det stämmer eller inte. Hur som helst vill jag ha med övningar som ska göra det lättare att lyfta frågor och få åtminstone kort små diskussioner/samtal:
Heta stolen ska med, med frågor som; Demokrati är alltid bra! Det är bättra att den som har kunskap får bestämma! Minoriteten bör ibland få bestämma! Det är viktigt att både kvinnor och män är representerade i viktiga politiska organ!
4 hörn har jag också tänkt mig. t.ex. Vad är den viktigaste demokratiska fri- och rättigheten? Pressfrihet, Yttrandefrihet, Församlingsfrihet, annat
Detta är så roligt! Vad gör det väl om man inte packat än?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar