måndag 27 juni 2011

Ny vecka, nya möjligheter

Måndag morgon i Siem Reap (som förresten betyder "Siam är besegrat" och kommer från den tid då Khmer-riket hade sitt högsäte här kring Angkor). Vi är nog båda två lite som idrottsmän idag; koncentrerade och fokuserade. Vi har dubbla workshoppass och det är ganska avgörande att vi lyckas plantera en del grundläggande tankar om vad demokrati kan vara hos våra deltagare. För att komma vidare med Storylinen måste deltagarna lyfta endel av sin förståelse till "metanivå" och det är en syörre utmaning än vi kunde ana innan vi kom hit. Dessa lärare verkar totalt ovana vid teoretiska resonemang. De lever i en "rätt eller fel-kultur" där lärarens roll är att " korrigera" eleven. Och nu ska vi alltså utmana dem att helt och hållet kliva ur sin komfortzon och tänka, resonera och diskutera. Det är inte utan att denna uppgift vi tagit på oss ligger ganska långt utanför våra egna komfortzoner också.... ;0)

1 kommentar:

  1. ..känner igen fokuset, laddningen. ...känner igen mötet med lydnadsvana gruppdeltagare som för att lyda mig måste söka olydnad - varpå jag kvar står med mina tvivel... Har jag bara bett dem om ytterligare anpassning, men nu till mina (min kontexts) idéer? Jag ser fram emot bloggfortsättningen. Kram

    SvaraRadera