torsdag 30 juni 2011



Hela sängen full med limstift, tape, pennor, saxar, papper... Vi packar avskedspresenter till våra lärare. De ska få storyline kit i tygväskor med Södertäljetryck. Jag lovar att lägga ut bilder i morgon.



I dag var sista arbetdagen med lärarna. Vivingela Village är nu bara ett minne blott, ack, och vi har sammanfattat vad vi har åstadkommit tillsammans. Vi samlade de "teachable moments" som lärarna tyckte att de upplevd under veckan. Det värmde i hjärtat och hjärnan att se så många moment formulerade. Jag tror att Dewey är nöjd i sin himmel för "learning by doing" återkom i flera olika former. Ändå, när vi började prata om implemetering så var det mest problem som kom upp, eller också var det vi som ställde klantiga frågor. Jag oroar mig över att de tycker om det arbetet vi gjort men inte ser hur det ska kunna genomföras i de egna klassrummen. Ingela och jag har suttit och tänkt med den lilla hjärnkapacitet som är kvar och har sammanfattat lärarnas "teachable moments" i tre överskrifter: imagination, teamwork and learning by doing. I morgon ska vi presentera dem med några få exempel från arbetet vi gjort under veckan och uppmana dem att förhålla sig totalt respektlöst till storylinemetodiken. Bryt sönder den, ta det som fungerar för er. Med andra ord, var olydiga ta det som fungerar men våga prova.



1 kommentar:

  1. Undrar vad de kommer att göra med sina elever - att de bär med sig erfarenheter som gör att de förhåller sig på delvis nya sätt låter givet.

    SvaraRadera